Shortcuts
Bitte warten Sie, bis die Seite geladen ist.
Libero WebOPAC besuchen . Default .
PageMenu- Hauptmenü-
Page content

Katalogdatenanzeige

5. Foretastes of heaven in Lutheran church music tradition: Johann Mattheson and Christoph Raupach on music in time and eternity

5. Foretastes of heaven in Lutheran church music tradition: Johann Mattheson and Christoph Raupach on music in time and eternity
Exemplarinformationen
Regalstandort Literaturabteilung Bandzählg. Zweigstelle Status
MR 22 I72 F7
Wissenschaftliche Literatur   Lesesaal . Verfügbar .
. Katalogdatensatz84770 ItemInfo Datensatzanfang . Katalogdatensatz84770 ItemInfo Seitenanfang .
Kataloginformation
Feldname Details
Verfasser Irwin, Joyce L. ˜[HerausgeberIn]œ ˜[ÜbersetzerIn]œ
Beteiligte Person(en) Mattheson, Johann ˜[VerfasserIn]œ
Raupach, Christoph ˜[VerfasserIn]œ
T I T E L Foretastes of heaven in Lutheran church music tradition
Zusatz zum Titel Johann Mattheson and Christoph Raupach on music in time and eternity
Verfasserangabe translated and edited by Joyce L. Irwin
Verlagsort Lanham, Md. [u.a.]
Verlag Rowman & Littlefield
Erscheinungsjahr [2015]
Umfang XLIX, 162 Seiten : Illustrationen
Reihe Contextual Bach studies ; 5
Contextual Bach studies
Band 5
Anmerkung Includes bibliographical references and index
Erscheinungsjahr in Vorlageform:[2015]
Inhalt Deutliche Beweis-Gründe / Christoph Raupach. Behauptung der himmlischen Musik / Johann Mattheson
ISBN ISBN 978-1-4422-3263-1 cloth : alk. paper
Kurzbeschreibung In the two centuries after Martin Luther’s affirmation that music stood second only to theology, Lutheran theologians and musicians formulated a theological defense of music that validated this exalted status. Against Calvinist rivals and Pietist critics, the orthodox Lutheran position further claimed that both instrumental and vocal music were commanded by God. This volume provides translations and commentary for two 18th-century texts that illuminate the musico-theological foundation underlying the work of Lutheran composers such as Bach and Telemann. Veritophili deutliche Beweis-Gründe, worauf der rechte Gebrauch der Music beydes in den Kirchen und ausser denselben beruhet (A truth lover’s clear reasonings on which the correct use of music rests, 1717) by Christoph Raupach, with an introduction by Johann Mattheson, serves as a cumulative statement of Lutheran advocacy of music. Mattheson’s Behauptung der himmlischen Musik (Affirmation of heavenly music, 1747) goes a step further in defending the reality of music in heaven and even the ultimate superiority of music over theology and sermons. The author's introduction traces the centrality of Mattheson’s belief in heavenly music throughout the course of his life, even while he was writing works of music theory that earned him a reputation as an Enlightenment thinker. Though influenced by Enlightenment philosophy, specifically British empiricism, he rejected the rationalist philosophies of his German contemporaries and expressed no sympathy for the emerging school of biblical criticism.
1. Schlagwortkette Mattheson, Johann
Raupach, Christoph
Kirchenmusik
Lutherische Kirche
2. Schlagwortkette Mattheson, Johann
Raupach, Christoph
Kirchenmusik
Lutherische Kirche
3. Schlagwortkette Mattheson, Johann
Raupach, Christoph
Behauptung der himmlischen Musik aus den Gründen der Vernunft, Kirchen-Lehre und heiligen Schrift
Veritophili deutliche Beweis-Gründe, worauf der rechte Gebrauch der Music, beydes in den Kirchen als ausser denselben, beruhet
SWB-Titel-Idn 475393775
Internetseite / Link http://www.gbv.de/dms/bowker/toc/9781442232631.pdf
Kataloginformation84770 Datensatzanfang . Kataloginformation84770 Seitenanfang .
Schnellsuche